
Ochrona kości podczas odchudzania – Jedz potrawy bogate w białko.
Według badań opublikowanych w Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, utrata kalorii oparta na diecie ubogiej w węglowodany i bogatej w białka (pochodzące głownie z nabiału), połączona z codziennymi ćwiczeniami, ma pozytywny wpływ na zdrowie kości u osób z nadwagą, jak również odchudzających się, młodych kobiet.
Naukowcy zaobserwowali, że poprawa kondycji kości była szczególnie widoczna, podczas spożywania dużej ilości produktów zawierających witaminę D, oraz białka i wapń pochodzenia mlecznego.
W badaniu wzięły udział osoby z nadwagą i otyłością, a także zdrowe kobiety przed menopauzą.
Kobiety zostały następnie podzielone na trzy grupy.
Każda grupa spożywała zarówno:
- niskie,
- średnie
- lub duże ilości produktów mlecznych wraz z mniejszą lub większą ilością węglowodanów i białek przez okres 16 tygodni. Ponadto, wapń i witaminę D podawano w różnych ilościach a następnie spożywano wraz z nabiałem.
Każdy z uczestników wykonywał w ćwiczenia aerobowe siedem dni w tygodniu, jak również dwa dodatkowe treningi siłowe.
Andrea Josse, z Wydziału Kinezjologii McMaster i główny autor badania, wyjaśnił:
„Nasze wyniki wskazują na znaczenie składu diety na utrzymanie stanu zdrowia kości w trakcie odchudzania. Nasze dane wyraźnie pokazują że białko pochodzenia mlecznego jest ważne, jeżeli celem jest uniknięcie szkodliwych konsekwencji odchudzania, takich jak przyspieszonej utraty tkanki kostnej. Naszym zdaniem, młode kobiety odchudzające się powinny spożywać dietę bogatą w białka pochodzenia mlecznego. ”
Zespół badawczy oraz sami uczestnicy ujawnili, że we wszystkich grupach łączne straty masy były identyczne, jednak zmiany składu ciała różniły się istotnie.
Grupa doświadczalna, spożywająca wysokie ilości białka mlecznego, wykazała znaczące straty tłuszczu całego ciała, jak również większe zyski beztłuszczowej masy mięśniowej.
W niniejszym badaniu, u osób spożywających większe ilości białka mlecznego zaobserwowano znaczną poprawę markerów tworzenia kości, co oznacza wzrost stężenia witaminy D, bez zmian w utracie masy kostnej, jak również spadek stężenia parathormonu, którego wzrost jest często związany z utratą masy kostnej.
Według naukowców, utrzymanie lub poprawa kondycji kości u młodych kobiet, zwłaszcza u kobiet próbujących schudnąć, ma kluczowe znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia, i może mieć znaczący wpływ na zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia takich chorób jak osteoporoza w późniejszym życiu.
Stuart Phillips, główny autor i profesor w Katedrze Kinezjologii, stwierdził:
„Nasze wyniki dostarczają dodatkowych argumentów uzasadniających spożywanie produktów mlecznych w odniesieniu do pomocy w ” wysokiej jakości ” spadku masy ciała, którą definiuje się jako utratę tkanki tłuszczowej i promocja zdrowia kości u młodych kobiet”.
Autorką artykułu jest Dorota Sołtys.



Grudzień 9th, 2011
tomek
Opublikowano w 